5/16/2010

Laksa joHor...

Assalamualaikum..^_^
Semalam 15 Mei 2010, saya telah merajinkan diri mencuba bakat diri hahahaha ade ke???
dah lame sebenarnye nak try buat laksa johor nih..
tapi semalam baru berkesempatan mencuba...
So ini lah resepi yang telah saya cuba..resepi ni hasil gabungan resepi "CIK TIPAH" dan resepi dari kawan saya....mari-mari tengok hehehee






laksa johor ^_^


Bahan-bahan:

  • Ikan Kembung 20 ek0r ( ikut suke nak gune berapae ekor,ade jugak orang gune ikan tenggiri @ikan parang ikut selere anda ye ^-^).
  • udang basah 20 ekor (ade jugak orang x gune udang basah)
  • udang kering ( agak-agak je)
  • udang gagau ( de jugak orang x letak ni)
  • halia,lengkuas ( ni pun saya ikut suke hati ^_^)
  • bawang merah- 5 biji
  • bawang putih- 3 biji
  • Serai-3 batang
  • Kerisik ( ni pun saya masukkan suke hati mcam lagi bnyk lagi sedap tapi jgn over ye heheheeh)
  • Santan (1 biji Kelapa) gune santan kotak pun boleh
  • Spaghethi
  • daun kesum
  • tauge
  • timun
  • daun selasih
  • cili api + belacan (buat sambal belacan nyum2)
  • Limau Kasturi
  • asam keping
  • kari ikan ( saya masukkan lima sudu)


Cara-cara Menyediakan:
  • rebus ikan dengan asam keping + blend isi iakn bila siap direbus ( blend tanpa asm keping ye hehehe).
  • blend jugak udang yang direbus + udang kering+ udang gagau.
  • blend bawang merah + bawang putih + halia+lengkuas +serai
  • panaskan minyak untuk menumis + masukkan bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau
  • masukkan rempah kari + santan cair (rempah kari tu campurkan dengan air dulu ye)
  • masukkan halia + lengkuas.
  • tunggu sehingga mendidih.
  • masukkan isi ikan yang telah di blend (tunggu sehingga mendidih.
  • masukan udang basah+udang kering+udang gagau.
  • masukkan serai +santan pekat (kacau sehingga mendidih)
  • masukkan garam secukup rasa + masukkan kerisik.
  • kacau rata sehinggag mendidih.
  • siap untuk dihidang kan heheheh.
makan bersama sambal belacan sodap !!!!!!!!! heheheh Selamat Mencuba huhuhu...


pembantu saya hehehe