7/02/2010

Ragam Pasar Tani..



Pimjam Incik Google


Salam + Selamat Pagi!!!

Selamat Berhujung minggu semua, biasalah kalau hari cuti-cuti macam ni selalunya kalau orang yang bekerja (poyo lak ayat tu) akan pegi beli barang keperluan rumah untuk stok seminggu terus kan senang. Tapi ada jugak yang rajin suke beli hari-hari. Ikutlah pilihan sendiri mana yang lebih baikkan.

Kalau pegi pasar tani pagi-pagi ni macam-macam ragam kita boleh jumpa, Ragam orang yang meniaga, ragam orang yang datang beli lagi ragam orang yang tak memebeli tapi nak meminta. memang serabut habis lah pasar tani ni lagi-lagi kalau pasar tani tu setakat macam sekangkang kera je.

KISAH PASAR TANI (1)

Pagi tadi Lepas subuh tak tido balik (wahhh baiknye hahaha) ikut ayah pegi pasar tani, sampai-sampai je tempat tujuan utama mesti la nak beli barang basah dulu, sebab ayah cakap kalau lambat nanti kita dapat yang tak fresh.
Dalam kita sebok-sebok nak pilih tu ade la hamba Allah yang tak penyabar (ayah marah cakap orang tu macam tu ayah dia memang tak penyabar la!!) orang tengah pilih-pilih dia boleh nak ambik ape yang ada dekat tangan kita tu...mak aiiiii chantik nye perangai!!!!!!!!!!!!!!!!!, bila saya pandang dia boleh buat muka selamba + tak de perasaan!!!! dan terus bayar menonong je balik kurang asam jawe betul la!!!, weh pilih sendiri lah kalau tak pandai pilih cakap lah boleh orang tolong pilihkan!!!!!


KISAH PASAR TANI (2)

Kadang-kadang pembeli ni ok je peniaga pulak buat muke tak semenggah, memang tak semua yang saya maksudkan macam tu tapi SEGELINTIR ye...(karang ade pulak yang  kene pelangkung) tak semua yang macam tu, tadi masa tengah beli laksam ade sprang Makcik nih pun nak beli laksam jugak, dia tak de duit kecik dan dia bagi duit RM 50, orang yang jual laksam ni punya lah marah sambil membebel kalau nak beli lain kali tukar dulu duit tu kalau tak tak payah beli...waahhhh chantik la budi bahasa mak cik yang jual laksam tu...boleh dia cakap macam tu, nasib lah makcik yang beli laksam tu relax je...boleh mintak maaf lagi sebab dia tak de duit kecik...buat malu je la. kalau macam tu lah baik tak yah berniaga. Tapi memang tak ramai pun orang beli dekat mak cik tu..mungkin ramai yang pernah terkena macam tu. Kesian kesian dia macam memendekkan rezeki sendiri hehehehe....

Moral of the story tak kire lah kita kat mane pun BUDI BAHASA tu Penting ye, kalau tak takkan lah saje-saje iklan kat dalam tv tu kan?? kalau tak membazir je lah....byeeeeeee

No comments:

Post a Comment